Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
SVADOBNÉ LETO
„Poďte sem, podívajte sa, dcéry sionské, na kráľa Šalamúna...!“ (3,11) Ženích opäť prichádza, tentokrát ako kráľ. Svätý Gregor Nyský sa pýta: „Naozaj si myslíš, že sa tu hovorí o kráľovi Šalamúnovi, ktorý bol narodený z Betsabe? Nie, toto je nový Šalamún – Kristus, o ktorom Písmo hovorí ako o „kráľovi pokoja a slávy“. Jemu sú brány mesta príliš nízke, aby nimi mohol vojsť v deň svojho príchodu. Preto žalmista volá: „Zdvihnite, brány, svoje hlavice a vyvýšte sa, brány prastaré, lebo má vstúpiť kráľ slávy...“ (Ž24,7-8)“ Kráľ vstúpil do mesta a všetci sú zvedaví na jeho slávnostný prejav. Istotne to bude prejav, v ktorom kráľ potvrdí svoju zvrchovanú moc. Ale na prekvapenie všetkých je jeho prejav tak vzdialený od akejsi prezentácie moci. Naopak, je to vyznanie lásky svojej milej: „Tvoj krk je sťa Dávidova veža.“ (4,4) Mocná veža Jeruzalema. Cirkevní otcovia videli v Dávidovej veži, ku ktorej je milá prirovnaná, samotnú Pannu Máriu – skutočný krk mystického tela Cirkvi, spájajúci Hlavu (Krista) so všetkými údmi. Podobne jeden z nasledujúcich veršov „celá si krásna, priateľka moja, a škvrny na tebe niet“ (4,7) Cirkev tradične prisudzovala Panne Márii, počatej bez dedičného hriechu. „Tvoje prsia sú ako dve sŕňatá...“ (4,5) Tu nás ako prvé napadne narážka na nevestinu plodnosť. Svätý Augustín interpretujúc tento verš hovorí o plodnosti učenia Cirkvi: „Jej prsníkmi sú dve zmluvy Svätého Písma – Starý a Nový Zákon. Saj teda mlieko všetkých svätých tajomstiev!“ „Očarila si moje srdce,“ (4,9) zaľúbene volá ženích. Iný preklad znie: „Strácam z teba rozum!“ Môže niečo také povedať ten, ktorý je Múdrosť sama? K tomu svätá Terézia z Lisieux hovorí: „Aj Herodes vyčítal Ježišovi jediný zločin, že je blázon! ... A ja si myslím to isté! Iba blázon môže tak milovať!“ „Jem svoj med a svoj plást, pijem svoje víno a svoje mlieko,“ (5,1) hovorí ženích. Či nebola zem daná Izraelu nazvaná krajinou, ktorá oplýva mliekom a medom a je v nej viac vína ako vody? Nastáva čas svadobnej hostiny, ktorú milá pripravila na počesť svojho ženícha. A ženích na prekvapenie všetkých na plné hrdlo a na všetky svetové strany vyslovuje neuveriteľné pozvanie: „Jedzte a pite priatelia, a opojte sa, najmilší!“ (5,1) Takéto pozvanie v Písme už zaznelo: „Všetci smädní, poďte k vodám, a ktorí nemáte peňazí, poďte, kupujte a jedzte, poďte, kupujte bez peňazí, bezplatne víno a mlieko!“ (Iz55,1) A ešte zaznie, keď Ježiš vezme do rúk chlieb a víno a povie: „Vezmite a jedzte z neho všetci!“ Ženích všetkých a bez obmedzenia pozýva k svadobnému stolu. A tá, ktorú pred chvíľou nazval „zatvorenou záhradou, zapečatenou studienkou,“ (4,12) tou, ktorá je úplne vyhradená pre neho - tá teraz sedí pri spoločnom stole s ním i ostatnými - a delí sa so všetkým a so všetkými ako on. A my tušíme, ako sa tu v diaľke načrtáva téma Kristovej Cirkvi, ktorá objíme celé ľudstvo a skrze milosti ženícha sa stane prameňom živých vôd pre všetky národy. „Blahoslavení, čo sú pozvaní na Baránkovu svadobnú hostinu!“ (Zjv 19,9) Môže nás prekvapiť, že v celom speve lásky Veľpiesne – a ani tu na svadbe - nepočuť jediný hudobný nástroj. Ani citaru, flautu, lutnu, ani tamburíny, cimbaly či roh ako je tomu napríklad v Žalmoch. Avšak všetka hudba je tu obsiahnutá v týchto dvoch stretajúcich sa hlasoch jeho a jej. Akoby všetka hudba sveta bola pozvaná zjednotiť sa v tomto krásnom dvojhlasnom koncerte: v hlase Slova, ktoré volá a v hlase človeka, ktorý odpovedá. (použitý zdroj: Blaise Arminjon: Veľpieseň) |
|